Voorbereiding op het consult


Voor Zorgverleners (instructie voorbeeld):

Een manier om het consult met MGN voor te bereiden, lees verder...


Voor patiënten en zorgverleners:
Tips van VILANS:

Wilt u uzelf en vooral ook uw patiënten goed voorbereiden op het consult? Deze 7 tips helpen u op weg!

Zie ook 3 goede vragen

1. Gebruik een geschikte vragenlijst

Gebruik een voor de patiënt geschikte vragenlijst uit het ‘Overzicht vragenlijsten ter voorbereiding op een chronisch zieken-consult’. Zie hiernaast voor meer literatuur.

2. Bied de juiste materialen aan

Bied materialen aan in de wachtkamer die de patiënt bewust maken van zijn eigen rol, bijvoorbeeld de kaarten van ‘Mijnzorgveilig’.

3. Zorg voor assistentie

Is een patiënt niet in staat om vragenlijsten in te vullen, of zich op een andere manier voor te bereiden? Een naaste kan dit wellicht wel.

4. Wees betrokken

Wees bereid om echt naast de patiënt te gaan staan en je eigen (medische) agenda nevengeschikt te maken.

5. Stel de juiste vragen

Stel de patiënt bij aanvang van het consult actieve vragen zoals:

  • Hoe heeft u zich voorbereid op het consult?
  • Met welke vraag of verwachting kwam u hier naartoe?
  • Waar wilt u het over hebben?

6. Maak concrete afspraken

Sluit het consult af met concrete afspraken over de voorbereiding van de volgende afspraak. Vraag welke voorbereiding past bij de patiënt. Vraag ook wat hij hierin van de zorgverlener of –organisatie verwacht.

7. Bekijk de mogelijkheden van de Health Communicator

Via een ICT-toepassing, de Health Communicator, kunnen patiënten in de wachtkamer in hun eigen taal (Turks, Marokkaans, Nederlands en Engels) gestandaardiseerde vragenlijsten beantwoorden over hun klacht. De huisarts kan de antwoorden in zijn Huisartsen Informatie Systeem (HIS) inzien en hierdoor beter geïnformeerd en gericht aan het consult beginnen. Het systeem combineert een digitaal pre-consult, consultondersteuning en wachtkamervoorlichting